26 دسامبر 2022- یک مطالعه جدید به رهبری محققان دانشگاه آکسفورد در انگلستان، با همکاری دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، ایالات متحده، که در Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است، الگوهایی از رشد شکمی جنین را در ماه پنجم بارداری شناسایی کرد که با متابولیت های لیپیدی مادر مرتبط هستند و رشد، چاقی و تکوین نوزاد تا دوران کودکی را تحت تاثیر قرار می دهد.

این الگوهای رشد جنین همچنین با جریان خون و انتقال مواد مغذی توسط جفت ارتباط دارد، که نشان دهنده ی یک تعامل پیچیده بین تغذیه مادر و جنین در اوایل بارداری است که بر وزن پس از به دنیا آمدن نوزاد و در نهایتا سلامتی او در بزرگسالی تأثیر می گذارد.

محققان رشد داخل رحم بیش از 3500 نوزاد را در شش کشور (برزیل، کنیا، پاکستان، آفریقای جنوبی، تایلند و بریتانیا) با استفاده از اسکن‌های سونوگرافی سریالی جنین در طول بارداری زیر نظر گرفتند و نمونه‌های خون گرفته شده از زنان را در اوایل دوران بارداری و از بند ناف را در بدو تولد آنالیز کردند. سپس رشد و تکامل نوزادان را تا 2 سالگی زیر نظر گرفتند.

پروفسور خوزه ویلار، استاد پزشکی پری ناتال در دانشگاه آکسفورد، که این مطالعه را هدایت می کرد، گفت: این اولین شواهد جامع، در بین جمعیت های جغرافیایی، از تعامل پیچیده بین متابولیسم مادر و جنین است که در اوایل بارداری، متابولیسم منحصر به فرد هر فرزند را تنظیم می کند. مسیرهای رشد جنینی به طور خاص با وزن، چاقی و رشد در دوران کودکی مرتبط هستند.

این مطالعه تکمیل کننده کار قبلی همین محققان است که مسیرهای رشد سر جنین را با پیامدهای مختلف رشدی، رفتاری، بینایی و رشد در 2 سالگی شناسایی کرده بود. به عبارت ساده: رشد بدن و مغز نوزادان به طور جداگانه و در اوایل بارداری زمانی که هنوز در رحم هستند، رقم می خورد.

پروفسور آریس پاپاژورگیو، استاد پزشکی جنین در دانشگاه آکسفورد، که این مطالعه را هدایت می کرد، گفت: این مطالعه به دلایل بسیاری منحصر به فرد است. تاریخ هر بارداری با سونوگرافی در کمتر از 14 هفته حاملگی به طور دقیق تعیین شد. همه جنین ها هر 5 هفته یکبار با همان دستگاه سونوگرافی اسکن می شدند و متخصصان اولتراسوند و اطفال در سراسر جهان به روشی استاندارد با استفاده از تجهیزات یکسان، رشد جنین و کودک را اندازه گیری کردند.

در مورد اهمیت 1000 روز اول زندگی در تعیین پیامدهای سلامتی آتی بسیار گفته شده است. این مطالعه شواهدی از الگوهای متمایز رشد شکمی جنین و انتقال مواد مغذی از جفت و چگونگی ارتباط آنها با سلامت طولانی مدت ارائه می دهد. این یافته ها از ارتباط رشد جنین وسلامت بعدی او با متابولیسم لیپیدها در مادر در اوایل بارداری همچنین بینش منحصر به فردی را در مورد اینکه چگونه سلامت و رژیم غذایی مادر بر چاقی فرزندش تأثیر می گذارد، ارائه می دهد.

پروفسور استفان کندی، استاد پزشکی باروری در دانشگاه آکسفورد، که این مطالعه را هدایت می‌کرد، گفت: این مطالعه ی مهم، بینش‌های ارزشمند جدیدی را در مورد ریشه‌های بیولوژیکی چاقی کودکان، که هم اکنون یکی از مبرم ‌ترین مسائل بهداشت عمومی دولت ها در سراسر جهان است، ارائه کرده است.

این یافته ها می تواند به شناسایی زودهنگام نوزادان در معرض خطر چاقی کمک کند. سیاست گذاران باید در تلاش برای جلوگیری از همه گیر شدن چاقی با همه پیامدهای اجتماعی و اقتصادی نامطلوب احتمالی آن، به این یافته ها توجه کنند.

این مقاله مکمل کار منتشر شده توسط همان گروه ها در سال 2021 است که مسیرهای رشد سر جنین را شناسایی کرده است که با نتایج مختلف رشدی، رفتاری، بینایی و رشد در 2 سالگی مرتبط است. نکته ی بسیار مهم در هر دو مطالعه، همان دوره زمانی بحرانی نزدیک به ماه پنجم بارداری است، که نقطه ی شروعی برای تسریع یا کند شدن رشد جنین است که تا اوایل دوران کودکی ادامه دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/pediatrics-neonatology/news/mothers-blood-lipid-metabolites-very-early-in-pregnancy-influence-childs-weight-and-body-fat-at-2-years-of-age-104596